Wydawca treści Wydawca treści

Organizacja nadleśnictwa

Nadleśnictwo Oleśnica Śląska jest podstawową, samodzielną jednostką organizacyjną Lasów Państwowych działającą na podstawie ustawy o lasach. Podlega Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych we Wrocławiu, która prowadzi nadzór i koordynuje działania na swoim terenie. Strukturę organizacyjną Nadleśnictwa stanowią: biuro nadleśnictwa oraz leśnictwa.

Nadleśniczy kieruje nadleśnictwem na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, ponosi odpowiedzialność za całokształt działania nadleśnictwa a także reprezentuje nadleśnictwo na zewnątrz. W zakresie swojego działania odpowiada przed Dyrektorem Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych we Wrocławiu. W ramach powyższej odpowiedzialności nadleśniczy odpowiada również za wykonywanie całokształtu zadań w zakresie bezpieczeństwa i powszechnego obowiązku obrony oraz za ochronę informacji niejawnych, które są wytwarzane, przetwarzane, przekazywane albo przechowywane przez nadleśnictwo.

 

Zastępca Nadleśniczego ds. użytkowania lasu odpowiada za całokształt sfery produkcyjnej w zakresie utrzymania i powiększania zasobów leśnych, pozyskania drewna, choinek, a także sprzedaży tych produktów w stanie nie przerobionym. Kieruje działem gospodarki leśnej w zakresie swojego działania, pracą leśniczych będąc ich bezpośrednim przełożonym, oraz pośrednio podleśniczych.

 

Zastępca Nadleśniczego ds. zagospodarowania lasu odpowiada za całokształt sfery produkcyjnej w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, gospodarowania zwierzyną. Kieruje działem gospodarki leśnej w zakresie swojego działania, pracą leśniczego ds. szkółkarskich będąc ich bezpośrednim przełożonym. Opracowuje projekty przepisów wewnętrznych wydawanych przez nadleśniczego w zakresie swojego działania. Przygotowuje przetargi na usługi i dostawy w zakresie swojego działania wynikających ze stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Nadzoruje realizację zdań związanych z prowadzeniem gospodarki leśnej w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa (w zakresie powierzonym przez kierownika urzędu administracji publicznej). Prowadzi i nadzoruje całokształt zagadnień związanych z utrzymaniem spójności, funkcjonalności i bezpieczeństwa SILP w zakresie swojego działania.

 

Dział Gospodarki Leśnej kierowany jest przez zastępców nadleśniczego. Do zadań Działu należy prowadzenie całokształtu spraw związanych z planowaniem, organizacją, koordynacją i nadzorem prac w zakresie: nasiennictwa, selekcji, szkółkarstwa, hodowli lasu, ochrony lasu w tym ochrony przeciwpożarowej, ochrony przyrody, łowiectwa oraz innych działów zagospodarowania lasu, użytkowania lasu jak również ochroną środowiska, edukacją leśną, oraz turystyką. Dział ten prowadzi też sprawy związane z organizacją i analizą sprzedaży drewna i użytków ubocznych oraz sprawy związane ze stanem posiadania i ewidencji gruntów, udostępnianiem lasu oraz nadzorem nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa - w zakresie powierzonym przez Starostę, a ponadto przygotowuje dane do sporządzenia podatku leśnego, rolnego i nieruchomości w zakresie gruntów, przygotowuje materiały do zamówień publicznych w zakresie gospodarki leśnej, obsługuje LMN, opracowuje plany zalesień gruntów rolnych i prowadzi doradztwo w tym zakresie.

 

Leśnictwa są podstawową jednostką terenową w nadleśnictwie, w której bezpośrednio prowadzona jest gospodarka leśna. Leśnictwem kieruje bezpośrednio leśniczy. Do zadań leśniczego należy całokształt spraw związanych z prowadzeniem gospodarki leśnej w leśnictwie, za którą ponosi pełną odpowiedzialność. Wykonuje również zadania związane z ochroną przed szkodnictwem leśnym i jego zwalczaniem, korzystając z uprawnień określonych w ustawie o lasach. Leśniczy odpowiada materialnie za powierzone mienie.

Leśniczy do spraw szkółkarskich kieruje bezpośrednio gospodarstwem szkółkarskim. Do zadań leśniczego szkółkarza należy całokształt spraw związanych z produkcją materiału sadzeniowego na potrzeby własne i na sprzedaż, za którą ponosi pełną odpowiedzialność materialną. Wykonuje również zadania związane z ochroną przed szkodnictwem leśnym i jego zwalczaniem, korzystając z uprawnień określonych w ustawie o lasach.

 

Inżynierowie nadzoru sprawują kontrolę prawidłowości wykonywania czynności gospodarczych w Nadleśnictwie Oleśnica Śląska, w tym wydają zalecenia w trybie ustalonym przez Nadleśniczego oraz kontrolę prawidłowości planowania (tj. zgodności z planem urządzania lasu) czynności gospodarczych. Inżynierowie nadzoru ściśle współpracują z. zastępcami nadleśniczego. Realizują zadania z zakresu ochrony mienia i zwalczania szkodnictwa leśnego zgodnie z instrukcją ochrony lasów przed szkodnictwem leśnym. Inżynierowie nadzoru realizując zadania sprawują kontrolę prawidłowości wykonywania czynności gospodarczych w nadleśnictwie, w tym wydają zalecenia w trybie ustalonym przez nadleśniczego. Inżynierowie nadzoru ściśle współpracują z zastępcami nadleśniczego i ich działem w zakresie zadań związanych z gospodarką leśną. Inżynierowie nadzoru sprawują czynności kontrolne w biurze nadleśnictwa oraz zabezpieczają i nadzorują zasoby leśne i mienie Lasów Państwowych na terenie przydzielonych im Obrębów Leśnych.

 

Główny Księgowy wykonuje zadania i ponosi odpowiedzialność w zakresie księgowości, finansów, planowania finansowo - ekonomicznego, analiz, fakturowania sprzedaży, sprawozdawczości oraz organizuje i sprawuje kontrolę wewnętrzną dokumentów finansowo - księgowych Nadleśnictwa. Do obowiązków głównego księgowego należy również terminowe egzekwowanie należności i regulowanie zobowiązań a także opracowanie projektów przepisów wewnętrznych wydawanych przez nadleśniczego, dotyczących prowadzenia rachunkowości. Przygotowuje przetargi na usługi i dostawy w zakresie swojego działania wynikających ze stosowania ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Główny księgowy kieruje Działem Finansowo - Księgowym, realizując zadania oraz korzystając z uprawnień zapewnia bieżącą pełną i poprawną ewidencję zdarzeń gospodarczo-finansowych stosownie do rozstrzygnięć w planie kont, rzetelną sprawozdawczość finansową a także egzekwowanie wewnątrz-branżowych i zewnętrznych należności a także realizację zobowiązań.

 

Dział Administracyjno - Gospodarczy kierowany jest przez sekretarza. Do zdań Działu należy prowadzenie całokształtu spraw związanych z pełną obsługą administracyjną nadleśnictwa: prowadzenie spraw związanych z sekretariatem nadleśnictwa, zaopatrzeniem, remontami, zakupami oraz budową środków trwałych infrastruktury nadleśnictwa, transportem, jego ewidencją, umowami dzierżaw i najmu mieszkań, budynków i budowli, podatkami lokalnymi, organizacją i realizacją zamówień publicznych, a także koordynacją spraw dotyczących instrukcji kancelaryjnej i archiwalnej oraz prowadzeniem spraw związanych z inwentaryzacją składników majątkowych nadleśnictwa. Przygotowuje materiały do przetargu na usługi i dostawy w zakresie swojego działania.

 

Specjalista ds. Pracowniczych prowadzi ogólne sprawy organizacyjno-prawne z zakresu działania Nadleśnictwa, sprawy związane z obsługą kadr, spraw socjalnych i szkolenia. Do zadań stanowiska ds. pracowniczych należy prowadzenie całokształtu spraw obronnych wynikających z ustawy o powszechnym obowiązku obrony RP oraz przestrzeganie przepisów z zakresu ochrony danych osobowych, informacji niejawnych. Specjalista ds. Pracowniczych realizując zadania prowadzi sprawy związane z obsługą kadr i spraw socjalnych nadleśnictwa.

 

Pracownik prowadzący powierzone zadania z zakresu BHP prowadzi całokształt zagadnień bezpieczeństwa i higieny pracy z zakresu gospodarki leśnej określonych w zarządzeniach Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych oraz kodeksu pracy. Pracownik prowadzący powierzone zadania z zakresu BHP realizując zadania prowadzi całokształt zagadnień bezpieczeństwa i higieny pracy.

 

Posterunek Straży Leśnej kierowany jest przez komendanta. Do zadań Posterunku w szczególności należy: prowadzenie spraw związanych z analizą stanu zagrożenia szkodnictwem leśnym, zapobieganiem, zwalczaniem przestępstw i wykroczeń w zakresie szkodnictwa leśnego i sporządzaniem sprawozdawczości w tym zakresie, nadzorowanie pracy podległych strażników leśnych, prowadzenie magazynu broni. Do obowiązków stanowiska należy wykonywanie ciągłej ochrony mienia Skarbu Państwa w zarządzie Lasów Państwowych.


Najnowsze aktualności Najnowsze aktualności

Powrót

Zakończenie konsultacji społecznych listy ekosystemów referencyjnych

Zakończenie konsultacji społecznych listy ekosystemów referencyjnych

W wyniku przeprowadzonych konsultacji społecznych, dotyczących ustalenia wykazu powierzchni ekosystemów referencyjnych, ogłoszonych w dniu 07.03.2022r., po uwzględnieniu uwag i wniosków, nadesłanych przez zainteresowane strony, Nadleśniczy Nadleśnictwa Oleśnica Śląska wyznacza listę ekosystemów referencyjnych, zgodnie z załącznikiem nr 1.

Jednocześnie mając na uwadze rolę podmiotów zewnętrznych w kształtowaniu listy ekosystemów referencyjnych, pragniemy podziękować wszystkim instytucjom oraz osobom prywatnym, które przesłały swoje uwagi. Mając na uwadze wytyczne do wyznaczania ekosystemów referencyjnych, na drodze przeprowadzonej szczegółowej analizy i weryfikacji wniesionych uwag i wniosków, uznano za uzasadnione wnioski, odnoszące się do niżej wymienionych powierzchni:

  • Leśnictwo Zalesie, oddz. 14d, 14h, 14m,
  • Leśnictwo Szczodre, oddz. 28a.

Nadleśniczy Nadleśnictwa Oleśnica Śląska informuje, że negatywnie rozpatrzono wnioski i uwagi odnoszące się do niżej wskazanych powierzchni:

  • Leśnictwo Zalesie, oddz. 14a, 14b, 14c, 14i, 14k – tereny nie będące drzewostanami, stanowiąc role, pastwiska, tereny budowlane i stawy,
  • Leśnictwo Budczyce, oddz. 132f – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na

obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,

  • Leśnictwo Zalesie, oddz. 58 h – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,
  • Leśnictwo Bartków, oddz. 177 – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,
  • Leśnictwo Twardogóra, oddz. 96l – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,
  • Leśnictwo Gola Wielka, oddz. 179g – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,
  • Leśnictwo Gola Wielka, oddz. 179b – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,
  • Leśnictwo Ligota Polska, oddz. 229c – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,
  • Leśnictwo Kątna, oddz. 135 – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,
  • Leśnictwo Kątna, oddz. 134 – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,
  • Leśnictwo Nieciszów, oddz. 77c – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,
  • Leśnictwo Nieciszów, oddz. 68i – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,
  • Leśnictwo Nieciszów, oddz. 68j – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,
  • Leśnictwo Szczodre, oddz. 5 – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,
  • Leśnictwo Szczodre, oddz. 28a – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,
  • Leśnictwo Szczodre, oddz. 27f – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,
  • Leśnictwo Szczodre, oddz. 32d – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,
  • Leśnictwo Szczodre, oddz. 31b – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,
  • Leśnictwo Szczodre, oddz. 39c – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,
  • Leśnictwo Szczodre, oddz. 40f – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,
  • Leśnictwo Nieciszów, oddz. 76f – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,
  • Leśnictwo Nieciszów, oddz. 77l – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów,
  • Leśnictwo Nieciszów, oddz. 80j – drzewostan nie może być umieszczony na liście ekosystemów referencyjnych, ze względu na potrzebę czynnych działań z zakresu gospodarki leśnej, ze względu na obecność faz juwenilnych drzewostanów oraz zagrożenie ze strony szkodliwych owadów.