Asset Publisher Asset Publisher

Obiekty edukacyjne

Na terenie Nadleśnictwa Oleśnica Śląska znajdują się cztery ścieżki przyrodniczo – edukacyjne, utworzone głownie z myślą o przedszkolakach i dzieciach szkół podstawowych i gimnazjum.

Ścieżka przyrodnicza w Borowej

Ścieżka przyrodnicza w Borowej położona jest między stawami i prowadzi starymi groblami i drogami leśnymi obsadzonymi licznymi drzewami o charakterze pomnikowym. Ścieżka została przygotowana przez Polskie Towarzystwo Przyrody „Pro Natura". Podzielona jest na 11 odcinków tematycznych:

  • Brzeg lasu
  • Las
  • Stawy rybne
  • Starodrzew liściasty
  • Bory
  • Potok Topór
  • Dąbrowa
  • Ols
  • Śródleśne polanki
  • Punkt widokowy – rzeczka Oleśniczka
  • Stara grobla

Ścieżka przyrodnicza w rezerwacie "Torfowisko koło Grabowna"

Ścieżka przyrodnicza w rezerwacie "Torfowisko koło Grabowna". Udostępniona do zwiedzania jest część północna rezerwatu na powierzchni 1,40 ha. Ścieżka prowadzi skrajem rezerwatu, na której znajduje się 6 przystanków opisujących fragmenty rezerwatu:

  • Las mieszany. Ekoton, strefy przejściowe.
  • Trawy i turzyce.
  • Zarośla łozowe.
  • Torfowce w brzezince.
  • Rośliny wodne.
  • Okresowy przepływ wody.

Grób leśnika fot. A. Gurboda

Ścieżka dydaktyczna "Dąbrówka"

Ścieżka dydaktyczna przy Kąciku Edukacyjnym "Dąbrówka"położona jest na Wzgórzach Twardogórskich. Całkowita długość ścieżki wynosi 1,8 km. Częściowo pokrywa się ona z czerwonym szlakiem rowerowym biegnącym z Twardogóra. Ścieżka została zaprojektowana w postaci koła z dojściem do przystanku nr 7, wzdłuż istniejących dróg i ścieżek leśnych.

  • Odnowienie naturalne buka.
  • Drzewostany nasienne.
  • Jak choruje las?
  • Budowa pionowa drzewostanu.
  • Grób leśnika.
  • Wodopój dla zwierzyny leśnej.
  • Dokarmianie zwierzyny.
  • Młode pokolenie drzew.
  • Skąd leśnik wie gdzie jest?
  • Sposoby zagospodarowania lasu.
  • Martwe drzewo.

Ścieżka edukacyjna "Storczyk"

Ścieżka edukacyjna "Storczyk"położona jest na Wzgórzach Trzebnickich. Długość ścieżki wynosi 5 km. Częściowo przebiega ona przez teren szkółki leśnej. Szczególnie polecaną formą edukacji są wycieczki rowerowe. Czas potrzebny na przejazd trasy wynosi około 1,5 godziny.

  • Leśna ścieżka przyrodniczo-edukacyjna.fot. P. Gorzelak
  • Co to jest przebudowa drzewostanu.
  • Budowa warstwowa lasu.
  • Użytkowanie lasu.
  • Wawrzynek wilczełyko, daglezja zielona.
  • Śródleśna łąka.
  • Fazy życia lasu.
  • Dąb szypułkowy.
  • Bagno-teren podmokły.
  • Storczyki.
  • Od nasionka do drzewa.
  • Szkółka leśna.
  • Drogi turysto!. Kącik edukacyjny "Storczyk".

Asset Publisher Asset Publisher

Back

Lasy o wzmocnionej funkcji społecznej w Nadleśnictwie Oleśnica Śląska - DIALOG SPOŁECZNY

Lasy o wzmocnionej funkcji społecznej w Nadleśnictwie Oleśnica Śląska - DIALOG SPOŁECZNY

W ramach prowadzonego dialogu społecznego nadleśnictwo zorganizowało 15 września 2022 r. spotkanie w Gminnym Ośrodku Kultury w Zawoni.

Na spotkaniu obecni byli przedstawiciele samorządów lokalnych, organizacji pozarządowych, środowisko naukowe, leśnicy oraz wielu mieszkańców zainteresowanych tematyką spotkania.

Nadleśniczy Paweł Górski witając wszystkich uczestników spotkania podkreślił, że wszyscy zainteresowani leśnictwem i zarządzaniem lasami podkreślają znaczenie 3 funkcji pełnionych przez las (przyrodniczej, społecznej i gospodarczej), a także potrzebę racjonalnej partycypacji społecznej w prowadzeniu gospodarki leśnej – przede wszystkim we współpracy z lokalnymi samorządami i innymi interesariuszami.

Prezentacja „Wytycznych do zagospodarowania lasów o zwiększonej funkcji społecznej …” oraz przedstawione propozycje wyznaczenia takich obszarów na terenie naszego nadleśnictwa przedstawiona przez Dyrektora Biura Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej w Brzegu p. Janusza Bańkowskiego stała się podstawą do rozpoczęcia ożywionej dyskusji, wymiany doświadczeń, zadawania pytań i przedstawiania swoich propozycji.

Podsumowują spotkanie nadleśniczy podziękował za przekazanie cennych informacji i własnych doświadczeń. Zwrócił także uwagę na rosnące znaczenie lasów na terenach zurbanizowanych, które rodzi potrzebę odpowiedniego kształtowania i modyfikowania sposobu gospodarowania zasobami leśnymi. Wymaga to nie tylko rozległej wiedzy i doświadczenia, ale przede wszystkim nieschematycznego podejścia do lasu, aby wypracować racjonalny kompromis pomiędzy wszystkimi funkcjami lasu.

 

Prezentacje, notatka ze spotkania oraz wykaz propozycji dot. lasów o zwiększonej funkcji społecznej znajdują się poniżej: